سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محتوای تکراری و تاثیر آن بر سئو سایت

محتوای تکراری یکی از مسئله های بسیار مهم در زمینه سئو سایت می باشد. در این مقاله بررسی می کنیم که محتوای تکراری چیست و چگونه می تواند سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهد. محتوای تکراری در واقع به معنای استفاده از محتواهایی است که شما در سایت خود و یا دیگر صاحبان وب سایت ها در روند کاری خود از آن ها استفاده کرده اند. درست است که ترفندهایی برای درگیر نشدن با محتوای تکراری در سایت وجود دارد، اما باید بدانید که هنوز هم محتوای تکراری یکی از مشکلات مهم در زمینه سئو سایت به شمار می رود.

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری یا duplicate content در واقع یک متن تکراری است که در وب، بیشتر از دو لینک به آن اشاره کرده اند. فرض کنید همین مقاله ای که در حال مطالعه آن هستید را ما در وب سایت نیوسئو با یک آدرس متفاوت دیگر نیز منتشر می کردیم و یا اینکه یک وب سایت دیگر این مطلب را دقیقا و یا با کمی تغییر منتشر می کرد.

در این صورت مطلب انتشار یافته، جزو محتوای تکراری در سایت به شمار می رود. البته منظور از محتوای تکراری، بیشتر متن ها و مقاله هایی است که شما در وب سایت خود انتشار داده اید و آن محتوای مورد نظر را در سایت خود داشته اید. محتوای کپی شده کمی تفاوت با موضوع مورد نظر ما دارد.

تاثیر منفی محتوای تکراری بر سئو

محتوای تکراری در سئو نقش مهمی دارد و می تواند آن را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه، چندین دلیل که نشان می دهد چرا محتوای تکراری یا duplicate content برای سئو شما مضر می باشد را ارائه کرده ایم:

  • به وجود آمدن URL هایی که برای سئو مناسب نیستند
  • بی ارزش کردن بک لینک ها
  • مصرف بیهوده crawl budget
  • تحت تاثیر قرار دادن رنک محتوا اصلی

در ادامه هر کدام از موارد گفته شده را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1)      ایجاد URL های نامناسب برای سئو

تصور کنید که محتوای یک صفحه، در سه URL زیر نیز وجود داشته باشد:

domain.com/page/

domain.com/page/?utm_content=buffer&utm_medium=social

domain.com/category/page/

طبیعی است که URL اولی، باید در صفحات نتایج جستجو گوگل اول از همه به نمایش در بیاید. اما گوگل ممکن است که متوجه نشود کدام یک از محتواهای تولید شده، محتوای اصلی می باشند. در نتیجه ممکن است که صفحات دیگر شما که دارای duplicate content هستند، جای URL اصلی را بگیرند. در نتیجه، از آنجایی که کاربران نیز ممکن است بر یک لینکی که دارای محتوای تکراری می باشد و URL آن مناسب برای سئو نیست، کلیک نکنند، ترافیک سایت شما نیز به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

2)      بی ارزش کردن بک لینک ها

اگر یک محتوای مشابه در URL های متفاوت وجود داشته باشد، هر کدام از آن URL ها ممکن است که بک لینک هایی را جذب کنند که این قضیه در تقسیم لینک بین URL های سایت شما تاثیر می گذارد. برای مثال به دو لینک زیر توجه داشته باشید:

https://buffer.com/library/social-media-manager-checklist
https://buffer.com/resources/social-media-manager-checklist

محتوای استفاده شده در هر کدام از این صفحات، جزو duplicate content محسوب می شود و در حالی که هر کدام از آن ها به ترتیب 106 و 144 referring domains دارند. البته لازم نیست که نگران شوید، گوگل معمولا در شناسایی این دسته از محتواهای تکراری عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. اما با این حال بهتر است که این قبیل از محتواها را در سایت خود قرار ندهید. گوگل هنگامی که با این دسته از محتواها برخورد می کند، در واقع تمام URL های موجود را در یک دسته قرار می دهد که بک لینک های دریافتی آن ها را به محتوای اصلی موجود اختصاص می دهد.

حالا وقتشه!   اینو بخون: برترین تکنیک های بهینه سازی محتوا سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مسئله ای که وجود دارد این است که ما در بیشتر موارد مشاهده می کنیم که گوگل، دو URL مربوط به یک محتوا را در SERP های خود نشان می دهد و برای آن ها رنک در نظر می گیرد. البته تا هنگامی که به حساب کاربری Google Search Console دسترسی نداشته باشیم، نمی توانیم در مورد اینکه آیا گوگل این دو URL را به یک چشم نگاه می کند، نظر بدهیم یا خیر. البته به احتمال زیاد، گوگل محتوای تکراری در سایت را شناسایی کرده و به زودی از SERP های خود آن را حذف می کند.

duplicate content چیست,تاثیر محتوای تکراری بر سئو,تشخیص محتوای تکراری در سایت

3)      مصرف بیهوده crawl budget

گوگل با استفاده از خزنده های خود سایت شما را کراول می کند و محتواهای جدیدی که انتشار داده اید را شناسایی می کند. در واقع این یعنی که خزنده های گوگل با استفاده از لینک هایی که در صفحات قدیمی سایت شما وجود دارند، صفحات جدید را شناسایی کرده و آن ها را از نظر بهینه بودن بررسی می کنند و در نهایت یک رنک مناسب به محتوای مورد نظر می دهند.

البته شما می توانید با ورود به حساب Google Search Console خود، برای آن دسته از صفحاتی که می خواهید دوباره توسط خزنده های گوگل کراول شوند، درخواست ایندکس مجدد کنید.

بنابراین گوگل در زمینه تشخیص محتوای تکراری در سایت می تواند عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. وجود محتوای تکراری در سایت موجب می شود تا خزنده های گوگل بیهوده یک صفحه را مورد بررسی قرار بدهند. این موضوع همچنین بر سرعت و کیفیت کراول کردن صفحات و محتواهای جدیدی که در سایت خود دارید تاثیر می گذارد. در نهایت تولید محتوا تکراری، سبب می شود تا crawl budget شما بیهوده مصرف شود.

4)      تحت تاثیر قرار دادن رنک محتوای اصلی

در برخی موارد ممکن است که شما به یک وب سایت دیگر اجازه بدهید تا از محتواهای سایت شما در روند فعالیت های خود استفاده کند و یا اینکه ممکن است یک صاحبان یک سایت از محتواهای تولیدی شما استفاده کنند و آن ها را عینا به صورت کپی شده و یا با کمی تغییرات در وب سایت خود قرار دهند.

هر دو موردی که گفته شد به محتوای تکراری یا duplicate content مربوط می شود که تنها تفاوتی با موارد قبلی در این است که محتوای مورد نظر، در دامنه های مختلف وجود دارد. البته معمولا مشکلی در این زمینه برای رنک محتوای شما به وجود نمی آید. اما در برخی موارد دیده شده است که همان محتوای کپی شده، به دلایلی، توانسته است که رنک بالاتری نسبت به محتوای اصلی داشته باشد که این موضوع طبیعتا برای شما مفید نخواهد بود.

آیا گوگل جریمه ای برای محتوای تکراری در سایت دارد؟

گوگل به تازگی اعلام کرده است که جریمه ای برای duplicate content در روند فعالیت های خود ندارد. در واقع وجود تعداد زیادی محتوای تکراری در سایت تاثیری در جریمه هایی که ممکن است گوگل برای شما در نظر بگیرد ندارد. جان مولر نیز در این زمینه اعلام کرده است که گوگل به هیچ عنوان چیزی با عنوان duplicate content penalty نداشته است و قصد آن را هم ندارد که سایت هایی که در بین صفحات خود URL های متفاوت و محتواهای مشابه دارند را جریمه کند.

البته دقت داشته باشید که اگر به وجود آمدن محتواهای تکراری در سایت شما، جزو استراتژی هایتان نبوده و برنامه قبلی در این زمینه نداشته اید، از سمت گوگل جریمه نخواهید شد؛ اما اگر غیر از این است که شما قصد دارید که تکنیک های سئو کلاه سیاه در روند کاری خود استفاده کنید، باید بگوییم که گوگل متوجه این قضیه شده و جریمه های اساسی برای سایت شما در نظر می گیرد.